Pressen gjorde Donald Trump president

Amerikansk presse gav Donald Trump over 3 milliarder -- 3.000.000.000 -- dollar i gratis omtale siden han annonserte sitt kandidatur juli 2015. Det er omtrent like mye som samtlige andre presidentkandidater -- fra begge partier -- til sammen.

Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy har skrevet flere rapporter om medienes dekning av Trump gjennom valgkampen.

De konkluderer med at pressen drev Trump til toppen og hjalp ham vinne den republikanske nominasjonen.

I motsetning til hva man skulle tro, mener de at Trump fikk mest positiv dekning i løpet av primærvalgene.

Trump utnyttet denne fordelen til en av de mest vanlige PR-triksene i bruk i dag: å holde merkevaren sin stadig i bakhodet til folk.

Har du noen gang stusset over reklame fra store selskaper hvor de ikke engang prøver å selge deg noe? De prøver ikke å overvinne deg på produkt, de prøver å sørge for at det er deres merkevare du husker når du trenger tjenesten eller produktet de har å selge.

Trump trengte omtrent ikke bruke penger i det hele tatt på å selge merkevarken sin som den republikanske kandidaten -- pressen gav ham det gratis.

Det er ingen hemmelighet at de fleste journalister i amerikansk presse støtter Demokratene, og Hillary Clintons kampanje ønsket seg den "katastrofale" Donald Trump som sin motstander.

Jeg har alltid advart Demokratene mot å ønske deg Trump som sin motstander, fordi han er totalt uberegnlig, og kom enten til å bli en fullstendig katastrofe -- eller overraske alle og faktisk slå Clinton.

Hvilken som helst annen republikansk kandidat (Jeb Bush, Marco Rubio, Mitt Romney) hadde slått Clinton veldig enkelt; Trump klarte det så vidt.

I dagene og ukene som kommer, blir det mange forklaringer som gis på hvordan Trump klarte dette.

Jeg tviler på at pressen kommer til å innrømme den store elefanten i rommet:

De skapte Trump for å tjene penger -- og tenkte ikke over hva konsekvensene kunne bli.

USA har fått sin første clickbait-president.

Det er kanskje på tide at vi alle tar et oppgjør med vårt behov for å klikke, og pressens salg av yrkesstoltheten sin for å gi oss det.

P.S. Hva var det jeg sa?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits