Innrømmer heksejakt mot Trump

Det verste mediene kan gjøre i møte med Trump er å gi ham rett i anklagene om #fakenews.

Dessverre lar de økonomiske egeninteresser styre dekningen, der det ikke er så viktig om det de publiserer er sant så lenge det får masse tilskuere.

Kortsiktig økonomisk vinning i bytte mot langsiktig skade for medienes omdømme - og Trump som president.

- Trumps kandidatur er ikke bra for USA, men det er jævlig bra for CBS, sa CBS-sjefen Les Moonves i 2016. Det ser ut til at CNN-ledelsen er enige.

CNN opplevde nettopp sitt beste 2. kvartal noensinne, noe de påpekte overfor president Trump på Twitter nylig:

Som i og for seg er ganske ironisk da det er Trump som er kilden til suksessen.

I en ny "stingvideo" kommer det klart frem at dette er med vilje fra CNNs side.

Alt for seertall

Den konservative aktivisten James O'Keefe og hans Project Veritas har nylig sluppet en skjult kamera video av en CNN-produsent som kommer med en rekke skadelige avsløringer.

John Bonifield, som har jobbet hos CNN i en årrekke, sier rett ut at nyhetskanalen bøtter på med Trump/Russland-saker for å skaffe seere, ikke fordi det er noen saklig grunn til det.

- Trump har nok rett i at det kan kalles en heksejakt, innrømmer produsenten.



Videoen kommer kort tid etter at 3 CNN-ansatte sa opp (eller ble tvunget til å si opp) for deres engasjement i en Trump/Russland-sak som CNN måtte trekke. Saken var basert på én anonym kilde, og ble avvist fra flere hold.

Bonifield sier i videoen at CNNs ledelse valgte å avslutte dekningen om at Trump trakk USA ut av klimaavtalen fordi de heller ville kjøre på med Russland-saker, fordi disse gav bedre seertall.

CNN-produsenten innrømmer også det de fleste av oss mediekritikere vet, og som pressen nekter å innrømme i offentlighet:

John Bonifield sier: 'But, all the nice cutesy little ethics that used to get talked about in journalism school, you're just like, that's adorable. That's adorable. This is a business'

- Den søte lille presseetikken man pleide å snakke om på journalisthøyskolen, det er søtt. Dette er en business.

CNN er ikke det eneste mediet som setter økonomiske egeninteresser foran presseetikk.

Derfor kjører mediene på med falske saker om Trump, Sylvi Listhaug og en rekke andre ting: fordi det får seere og klikk, fordi det er mer spennende enn den litt mer kjedelige sannheten.

Forretningsmodellen til mediene er ødelagt og fører til at de lager underholdning som ofte er perifert eller ikke koblet til virkeligheten.

Resultatet av dette kan bli at Trump går seierende ut med en "I told you it was fake news" og vinner gjenvalg i 2020.

Pressen må velge mellom å tjene penger og å gjøre det som er riktig for samfunnet.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits