PostNord, her er min tilbake­melding

I løpet av sommeren har jeg hatt en del med PostNord å gjøre. Jeg har en del tidligere erfaringer med dem, men det virker som stadig flere steder jeg kjøper ting fra har begynt å bruke dem som fraktselskap.

Sommerferien inneholdt en rekke samtaler med deres kundeservice, som førte til en e-post der de ønsker min tilbakemelding.

PostNord, jeg tror ikke dere egentlig vil høre min tilbakemelding, men her er den.

Først vil jeg bare si: Jeg vet at bransjen deres er vrien; frakt og logistikk er hektisk med mange skjær i sjøen. 

De fleste har vel opplevd at hvilket som helst fraktselskap, fra tid til annen, roter det til.

Den hektiske hverdagen til sjåførene i bransjen fører til den irriterende (men på noen måter forståelige) beskjeden om å være hjemme mellom... ja, hele dagen egentlig... for å ta imot pakken.

Leveranser som ikke kommer til avtalt tid, pakker som blir forsinket, vi har alle opplevd dette.

PostNord er derimot i en særklasse, og ikke av den gode sort.

En reise med PostNord

Oktober 2016, en pakke med klær dukker ikke opp på flere uker, jeg ber leverandøren sjekke hva som har skjedd. PostNord aner ikke hvor den har blitt av, men systemene deres sier den har vært en tur til Alta.

Jeg har jo tenkt å ta meg en tur langt opp i nord en gang, litt dumt at klærne mine kom meg i forkjøpet. Vel, de er ikke klærne mine egentlig, for jeg fikk dem jo aldri.

Februar 2017, en pakke med en veldig skarp kjøkkenkniv sendes via en underleverandør av PostNord, Helthjem Mediapost. Den blir levert på døra klokken 2 om natten mens jeg lå og sov, sier systemene deres.

Jeg vet ikke hvem de har utlevert den til, men det var iallfall ikke meg. Har de bare lagt den utenfor døren til en leilighetsblokk med over hundre beboere midt på natten? Ikke vet jeg.

Sommer 2017

Flere store, tunge forsendelser skal frem til meg via PostNord. Jeg bruker deres systemer for å avtale leveringstid, slik at jeg kan være der for å ta imot.

Sjåførene skal ringe 30 minutter i forkant. Her er fraktselskapene litt bingo, vet jeg, men jeg satser på at det går bra. Hva ellers kan man gjøre egentlig?

En gang så gjør de faktisk det, og jeg drar fra jobben og møter opp. Der får jeg stå og blomstre, frem til jeg får kontrabeskjed: de kommer senere. Jeg drar tilbake på jobb. De ringer igjen, nå skal de komme, men kan ikke si helt når. Supert. Etter en del frem og tilbake er de endelig der.

Senere er jeg bortreist på ferie og avhengig av å få noen andre til å ta imot leveranser for meg, og avtaler igjen leveringstid via systemene til PostNord.

Første gang ringer de meg plutselig og spør om jeg kan ta dem imot, de er utenfor boligen min -- dagen før det var avtalt.

Ved neste forsøk ringer de meg mens de kjører rundt i området mitt og lurer på hvordan de skal finne fram. Sjåføren lurer på om han kan stå på andre siden av en travel gate, et halvt kvartal unna. Jeg ber ham kjøre rundt kvartalet og levere der jeg faktisk bor.

Nei, det er en blindvei, han får ikke plass til lastebilen sin der, sier han. Kollegaen hans leverte 600 kg med gulvplanker til meg i en diger lastebil noen uker før. Det er en svær snuplass der, noe jeg påpeker, og at kollegaen hans har levert der tidligere.

Nei, dette får han ikke til, jeg får ta og avtale ny levering.

Jeg ringer neste morgen for å avtale ny levering. Sjåføren har allerede satt i stand ny levering denne dagen uten å ha avtalt det med meg, og det passer ikke. De får ikke endret leveransen siden prosessen allerede er i gang den dagen.

Jeg blir oppringt, de er rett utenfor meg igjen; 30 minutter i forkant er visst ikke helt rutinen.

Beklager, sier jeg, dere leverer uten å avtale det med meg, ingen kan ta imot. Prøv igjen.

Etter flere forsøk får vi det endelig til.

Enda en pakke som er på vei, blir rotet bort. De aner ikke hvor den er. PostNords app sier at forsendelsen er mange kilo, nettsidene deres sier at den er langt mindre. Jeg aner ikke lenger hvilken pakke er hva, og hvilken av de er på vei til meg.

Etter noen dager klarer de endelig å spore opp pakken og levere den.

Jeg føler meg dristig og bestiller noe fra Danmark; PostNord skal også levere denne.

Eller, rettere sagt, "levere". Etter noen dager får jeg beskjed om at jeg kan hente pakken min på postkontoret.

I midten av Danmark et sted.

Mens jeg ler litt -- en slags galgenhumor har jeg opparbeidet meg nå med PostNord -- sender jeg en e-post til leverandøren og sier det blir litt vanskelig for meg å hente pakken på et postkontor i Danmark.

(Må leses med sød kvinnelig dansk stemme.)

Det ser desværre ud til at Postnord har lavet en fejl. Jeg får den afsendt til dig igen.
 
Jeg beklager ulejligheden

Pakken kommer lynkjapt via helt vanlig post med håndskreven skrift. Sånn kommer pakker fra Kina, også.

Det jeg prøver å si, PostNord, er at dere har litt forbedringspotensiale.

Systemene deres virker rotete, sjåførene deres trenger bedre rutiner, post blir feilsendt eller borte for ofte. Kundeservice på telefon er kanskje det eneste positive jeg kan trekke frem, men jeg måtte altså snakke med dem alt for mange ganger, og de kunne ikke alltid finne ut av problemene.

Jeg antar at dere er billigere enn konkurrentene, og at det er derfor jeg i økende grad ser meg nødt til å motta ting fra dere.

At firmaer velger å bruke dere til tross for det skjønner jeg rett og slett ikke, det må skape veldig mye støy og misnøye hos kundene.

Det her er heller ikke snakk om isolerte hendelser; jeg har tatt imot nok pakker fra dere til at det er en kritisk mengde å vurdere ut fra.

Nå får dere en ny sjans, jeg har enda en pakke på vei under deres oppsyn.

Problemer allerede. Får en e-post:

Sendingen er nå klar for levering. Gå inn på www.postnord.no/AVUT og avtal utkjøring. 

Klikker meg inn på lenken, prøver å avtale utkjøring, blir møtt med:

Sendingen er ikke klar for utkjøring. Du vil motta SMS, epost eller brev fra oss når du kan avtale utkjøring

Ja, det er jo den e-posten jeg har kommet hit fra... Systemer, systemer, systemer.

Om jeg skal tippe, så dukker PostNord opp hos meg uten avtale eller forvarsel og spør om jeg kan ta imot.

Igjen.

Hadde jeg vært dere, PostNord, hadde jeg ryddet opp før det blir deres siste leveranse i Norge.

(Foto: News Øresund - Johan Wessman)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits